, 2021/9/9
Hogyan segítsük elő az önfejlesztést a gyerekeinkben?
Azok a gyerekek, akik már fiatal korukban elkötelezik magukat az önfejlesztés mellett, valószínűleg számos előnyt fognak tapasztalni az életben. De egy kicsit bonyolult lehet kitalálni, hogy pontosan hogyan tanítsuk a gyerekeket az önfejlesztésre. Szerencsére ezek a stratégiák segíthetnek abban, hogy olyan magabiztos gyerekeket neveljünk, akiknek fontos, hogy önmaguk legjobb változatává váljanak.
Tartsd egyensúlyban az önelfogadást és az önfejlesztést.
Fontos, hogy megtanítsd a gyermekeidnek, hogy úgy szerethetik magukat, ahogy vannak, miközben arra is törekszenek, hogy jobbá váljanak. Nem szeretné, ha azt gondolnák, hogy addig nem lehetnek elégedettek magukkal, amíg le nem fogynak 10 kilót, vagy amíg be nem kerülnek az all-star csapatba.
Segíts gyermekednek azonosítani az erősségeit
Kérdezd meg, mit szeretnek magukban. Győződj meg róla, hogy olyan tulajdonságokat azonosítanak, amelyek a személyiségüket tükrözik, nem csak a külső megjelenésüket. Bár egészséges, ha egy gyermek azt gondolja, hogy csinos, a gyerekek önmagukról alkotott véleményének túl kell mutatnia a külsejükön.
Határozd meg azokat a területeket, ahol fejlődni szeretnének
Akár jobb kosárlabdázóvá szeretnének válni, akár barátságosabbak szeretnének lenni a zaklatott gyerekekkel, határozz meg konkrét lépéseket, amelyeket megtehettek, hogy dolgozzatok ezeken a területeken. Lehet, hogy segítenie kell a gyermeknek az önismeret fejlesztésében. Ha például ragaszkodik ahhoz, hogy ő a legokosabb gyerek az egész bolygón, finoman emlékeztesd arra, hogy mindig van hová fejlődnie. Vagy ha azt mondja, hogy szörnyen énekel, kérdezd meg, mit tehetne (például énekórákat vehetne), hogy javuljon. Ezután beszélgessetek arról, hogy ez olyasmi-e, amin javítani akarnak, vagy ez nem igazán prioritás.
Folytasd a beszélgetést
Tarts rendszeres beszélgetéseket arról, hogy mindenkinek vannak gyengeségei, és fontos, hogy azokat helyezd előtérbe, amelyeken dolgozni szeretnél, ugyanakkor azt is el kell fogadnod, hogy nem tudsz mindenben kitűnni.
Dicsérd meg a gyermeked által befolyásolható dolgokat
Azt gondolhatod, hogy azzal, hogy azt mondod: "Nagyon jóképű vagy", felemeled a gyerekedet. De nem segít, ha olyan dolgokért dicséred őket, amelyek nem az ő irányításuk alatt állnak. Ehelyett dicsérd meg őket a döntéseikért, mondván például: "Szép munka, hogy reggeli után rögtön fogat mostál. Olyan tiszta, fényes fogaid lesznek!" Vagy: "Nagyon tetszik, hogy ma úgy döntöttél, megfésülködsz, mielőtt még emlékeztettelek volna rá".
Az is fontos, hogy kerüljük az eredmény hangsúlyozását. Ha olyan dolgokat mondasz, mint például: "Nagyon büszke vagyok rád, hogy 100-at kaptál a helyesírási tesztre", a gyermeked azt fogja hinni, hogy a pontszáma mindennél többet számít. Ez később problémákhoz vezethet (például a gyermeke azt gondolhatja, hogy a csalás rendben van, amíg jó eredményt ér el).
Ehelyett koncentrálj az erőfeszítéseire, és dicsérd meg, ami a jellemét építi, mondván: "Úgy tűnik, hogy a sok tanulás tényleg kifizetődött. Szép munka, hogy keményen tanultál a vizsgádra".
Közös célok kitűzése
A gyerekek számára egészséges, ha folyamatosan új célokért dolgoznak. A célok közé tartozhat bármi, például: "Meg akarok tanulni úszni", vagy "Két új barátot akarok szerezni az iskolában". Segíts gyermekednek olyan egészséges célokat meghatározni, amelyek kihívást jelentenek, de megvalósíthatók. Ha gyermeked túl magasra teszi a lécet, akkor kudarcot vallhat. Ha viszont túl könnyűek a céljai, akkor valójában nem fogja fejleszteni magát.
Lehet, hogy némi útmutatást kell nyújtania, hogy segítsen nekik reális célokat kitűzni. Ha hosszú távú céljuk van, például elég pénzt takarítanak meg egy autó megvásárlására, segíts nekik rövid távú célokat kitűzni. Ilyen cél lehet például a "havi 100 dollár megtakarítása" vagy "a bébiszitterkedésért kapott pénz felét minden héten megtakarítási számlára teszem".
Határozd meg, hogyan tudja gyermeked nyomon követned a céljait. Egy táblázat, alkalmazás vagy naptár, amely segít nekik feljegyezni a fejlődésüket, segíthet nekik motiváltak maradni. Hogyan segítsünk egy tinédzsernek célokat kitűzni és elérni?
Beszámoló az események után
Függetlenül attól, hogy gyermeked sikeres-e, az esemény feldolgozásának módja határozza meg, hogy mennyit tanul. Beszélgess gyermekeddel az élményeiről, és a mindennapi eseményeket - az iskolai teljesítménytől kezdve a játszótéri baráttal való interakcióig - életre szóló leckékké változtathatja. Ha négy pontot szereznek a kosárlabdameccsen, beszélgessetek együtt a játékról. Kérdezd meg, mit csináltak jól, és min szeretnének tovább dolgozni. A cél az, hogy megünnepeljük a sikereiket, ugyanakkor azonosítsuk azokat a dolgokat, amelyeken még javíthatnak.
Ne tartsd ezeket a beszélgetéseket csak a sportra vagy a tanulmányokra. Társas események után is tartsatok megbeszélést. Tegyél fel olyan kérdéseket, mint például: "Mit csináltál jól a mai születésnapi partin?". Gyermeke talán azt mondja: "Megöleltem a szülinapos lányt". Ezután kérdezd meg: "Van valami, amit legközelebb jobban csinálhatnál?". Lehet, hogy olyasmit mondanak, mint például: "Leülhettem volna a gyerek mellé, aki egyedül ette a tortát".
Keressed a tanulságos pillanatokat, és folytass beszélgetéseket a gyermekeddel. Előfordulhat, hogy neked kell rámutatnia azokra a területekre, amelyeken javíthatna, máskor pedig talán magától is képes lesz azonosítani azokat a dolgokat, amelyeket jobban szeretne csinálni.
Bátorítsd a problémamegoldást
Csábító lehet, hogy megoldod gyermeked problémáit. De a tevékenységetek mikromenedzselése és a nehézség első jelére történő megmentésük rossz szolgálatot tesz.
Akár azt mondják, hogy túl nehéz a természettudományos házi feladatuk, akár azt, hogy aggódnak, hogy nem tudják időben elvégezni a házimunkát, kérdezd meg: "Mit tudsz tenni ez ellen?".
Mutasd meg nekik, hogy van választási lehetőségük arra, hogyan reagálnak a problémára. Beszélgessünk arról, hogy egyetlen probléma megoldásának sokféle módja van. A jó problémamegoldó készséggel rendelkező gyerekek felhatalmazást éreznek arra, hogy a problémákat szemtől szembe megoldják. És minden egyes probléma, amellyel gyermeked találkozik, egy lehetőség számukra, hogy fejlődjenek.
Hogyan tanítsuk meg a gyerekeknek a problémamegoldó készséget?
Egészséges önbeszéd tanítása
Fontos, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan beszéljenek együttérzően önmagukkal. Végül is, az a gyermek, aki hülyének nevezi magát, amikor hibázik, nem fog azon dolgozni, hogy javítson magán. Amikor a gyermeked túlzóan negatív dolgokat mond, például: "Soha nem leszek jó trombitás", segíts neki belátni, hogy a gondolatai nem feltétlenül igazak. Tegyél fel egy kérdést, például: "Hogyan lehetne másképp is nézni a helyzetet?". Egy kis segítségeddel talán képesek lesznek emlékeztetni magukat arra, hogy gyakorlással fejlődhetnek.
A kulcs az, hogy ne azt mondd, amit szeretnéd, hogy gondoljanak. Ha megnyugtatod őket, hogy "Ó, nem, kicsim, egy nap nagyszerű trombitás leszel", nem fogják megtanulni, hogy megváltoztassák a gondolkodásmódjukat. Bár egészséges, ha támogatást és megnyugtatást nyújtasz, az általános célodnak az kell legyen, hogy segíts a gyermekednek megtanulni, hogyan váljon saját maga szurkolójává.
Edzd a gyermeket
Lesznek olyan helyzetek, amikor gyermeknek szüksége lehet leckékre alázatból, és olyanok is, amikor ráférne egy kis felfrissítés a modorán. Minden egyes hiba, amit elkövet, vagy probléma, amivel találkozik, egy lehetőség arra, hogy edzd őt. A tanítás magában foglalhat bármit, kezdve attól, hogy azt mondod: "Kérlek, próbáld meg még egyszer", egészen addig, hogy "Észrevettem, hogy nehezen készülsz el időben az iskolába. Mit gondolsz, mit tehetnél, hogy ezt megoldd?".
Kerüld a kísértést, hogy megmentsd őt, vagy megakadályozd, hogy hibázzon. Ehelyett fordítsd a frusztráló eseményeket és a kudarcélményeket az önfejlesztés lehetőségévé.
Ösztönzők felajánlása a motiváció érdekében
Lesznek olyan időszakok, amikor gyermeked egyszerűen nem motivált a változtatásra. Ilyenkor néhány extra ösztönző lehet az, amire szüksége van ahhoz, hogy jobban teljesítsen. Ha nem motivált a házimunkák elvégzésére, vagy a házi feladat nem érdekli, tedd a kiváltságait a munka elvégzésétől függővé. Engedd meg, hogy videojátékkal játsszon, miután elkészült a házi feladata. Vagy játsszatok együtt egy társasjátékot a családdal, amint végeztek a házimunkával.
Nem kell örökké ösztönzőket kínálnia mindenért, amit csinál. Amint jobb szokásokat alakítanak ki, csökkentheted a jutalmak gyakoriságát.
Ingyenes és olcsó jutalomötletek gyerekeknek
Adj erőt gyermekednek
Az önfejlesztésnek nem kell arról szólnia, hogy a legokosabb, legjobban kinéző vagy legsportosabb ember legyen, pusztán a hiúság kedvéért. Ehelyett gyermeked megtanulhatja, hogyan fejlessze önmagát, hogy változtatni tudjon a világon.
Fontos, hogy a gyerekek tudják, hogy a céljaik maguk is lehetnek nagyobbak. Az a tudat, hogy képességeiket, tehetségüket és kemény munkájukat jó célra fordíthatják, értelmet és célt ad nekik.
Ha gyermeked célja, hogy ötöst kapjon természettudományból, beszélgess vele arról, hogyan használhatná fel természettudományos ismereteit arra, hogy változást hozzon a világban egy olyan termék feltalálásával, amely segíthet az embereken, vagy olyasvalamivel, ami segíthet a környezeten. Mutasd meg gyermekednek, hogy kedves, nagylelkű és segítőkész viselkedésével minden nap megváltoztathatja valaki életét.
Vond be őt a közösségi szolgálati projektekbe, vagy dolgozz együtt, hogy kedvességeket végezzetek. Akár kártyákat készíttek, amelyeket idősotthonokban élő embereknek küldenek, akár jótékonysági adománygyűjtéseken vesztek részt, adj nekik erőt, hogy megtalálják a módját annak, hogyan tehetnek valamit.