, 2021/9/8
Aerobic gyakorlatok segíthetnek a gyerekeknek emlékezni a szókincs szavakra
A tanulókártyáktól kezdve a memorizáló gyakorlatokig a pedagógusok és a szülők folyamatosan keresik a módját annak, hogy a diákokat a tanulásban tartsák. Egy új tanulmány eredményei megoldást kínálhatnak. A Journal of Speech, Language, and Hearing Research című folyóiratban megjelent tanulmány szerint az aerobic-gyakorlatok javíthatják a gyerekek szókincsbeli szavak felidézésének képességét.
A tanulmány részletei
A Delaware-i Egyetem kutatói 48 helyi fiatalt vizsgáltak, 6 és 12 év közötti korosztályból. A résztvevőket két külön csoportba sorolták. Az egyik csoport úszáson, azaz aerob tevékenységen vett részt. A másik csoport CrossFit-et, egy anaerob (nem aerob) tevékenységet végzett. Mindkét csoportot ugyanolyan típusú teszteknek vetették alá. Képeket mutattak nekik, és egy szókapcsolatot kaptak, hogy megmagyarázzák, mit látnak. A képek a gyerekek számára ismeretlen tárgyak voltak.
Öt kép megtekintése és az egyes képekhez kapcsolódó új szókapcsolat megtanulása után részt vettek az úszás vagy a CrossFit tevékenységükben. Amikor végeztek, a kutatók tesztelték a szavak megtartását. Úgy tűnt, hogy az anaerob testmozgás, például a CrossFit edzés nem volt hatással a szavak tanulására a nyugalmi állapothoz képest. Az aerob edzés, például az úszás, 13%-kal javította a szótanulást a nyugalmi állapothoz képest.
A gyermekek minden egyes külön csoportjának öt új képet mutattak, és minden képhez egy új szókincsű szót adtak. Ezúttal a szavak megtanulása után színezni kezdtek, ami egy pihenő tevékenység. Az új szavakra való emlékezés képességét a színező tevékenység befejezése után vizsgálták. A kutatók ezután összehasonlították a tesztelés és a szavak megtartásának eredményeit a két foglalkozás után.
"A mostani tanulmány az elsők között van, amely a testmozgás hatását vizsgálja a gyermekek szókincs-tanulására" - állítja Giovanna Morini, PhD, a Delaware-i Egyetem Kommunikációtudományok és -zavarok tanszékének adjunktusa. Dr. Morini volt a tanulmány kari tanácsadója és levelező szerzője. Az eredmények érdekes betekintést nyújtanak abba, hogy a mozgás milyen hatással lehet a tanulmányi teljesítményre.
"Az anaerob testmozgás, mint például a CrossFit edzés, úgy tűnik, nem volt hatással a szótanulásra a nyugalmi állapothoz képest" - mondja Dr. Morini. "Az aerob testmozgás, például az úszás, 13%-kal javította a szótanulást a nyugalmi állapothoz képest". Van azonban néhány olyan tényező, amely további figyelmet igényel, és befolyásolhatja a jövőbeli eredményeket. Például a tevékenységgel való ismerkedés megkönnyíthette annak elvégzését.
Mivel kevesebb mentális energiára volt szükség a lépések vagy a mozdulatok megjegyzésére, könnyebb lehetett volna megjegyezni az új szókincsű szavakat.
Ezenkívül a minta mérete kicsi volt, és a vizsgálat rövid ideig tartott. Hosszú távú hatása nem ismert. Ennek ellenére a tanulmány eredményei még mindig előnyösek.
Ez a tanulmány egy lehetséges stratégiát kínál a gondozók, a klinikusok és a pedagógusok számára a szókincs tanulásának támogatására és fokozására.
A megállapítások jelentősége
A tanulmány eredményei rávilágítanak a testmozgás fontosságára és arra, hogy a fizikai mozgás milyen hatással lehet a tanulmányokra. Arra is felhívják a figyelmet, hogy a gyerekeket tanulás közben is le kell kötni. Az aerob testmozgás során a szavak megtartásának és az elkötelezettségnek a megnövekedett szintje az agyi eredetű neurotrófikus faktornak (BDNF) tulajdonítható.
Pruitt, MA, CCC-SLP, a tanulmány vezető szerzője ezt a fehérjét az "agy csodaföldjének" nevezi. "A BDNF-fel [és a testmozgással] kapcsolatos kutatások vegyesek, de növeli ennek a neurotrófikus faktornak a szintjét. Alapvetően az a hatása, hogy növeli ezeket a szinteket, és ha ezek a szintek megemelkedtek, akkor a gyermeknek sokkal könnyebbé válik a tanulás. Ahogy ezek a szintek emelkednek, az (információt) az agyban tartja, és aztán segít nekik emlékezni rá" - magyarázza Pruitt, logopédus.
Lényegében a mozgás megemeli ezeket a szinteket, és a gyerekek jobban tudnak foglalkozni az anyaggal.
A tanulási folyamatba integrált mozgás számos olyan tevékenység előtt megnyithatja az ajtót, amelyekkel a tanulás kalandosabbnak, sőt, érdekesebbnek tűnhet a diákok számára. "Szerintem ez segít nekik emlékezni, de emellett szórakoztató is marad" - teszi hozzá Pruitt. A gyermekkori testmozgás összefügg a jobb kognitív funkciókkal.
Használjuk ki. Értékes eszköz, ha van egy hatékony módja annak, hogy a gyerekek kapcsolatban maradjanak a tananyaggal, amit tanulnak.
Az aerob tevékenység a tanulási élmény fokozására szolgál. Ha a testmozgás nagyobb összefüggéseit és az egészség minden aspektusára - beleértve a mentális és szellemi képességeket is - gyakorolt előnyeit nézzük, a bizonyítékok minden korosztály számára sziklaszilárdak: A testmozgás javítja a tanulási képességet, az emlékezőképességet, valamint a boldogságot és az egészséget.
Az olyan egyszerű dolgok, mint a séta, a labdadobálás vagy a biciklizés is nagyszerű tevékenység lehet. Az is hasznos lehet, ha hagyja, hogy gyermeke saját kreatív, mozgással kapcsolatos játékot találjon ki. A cél az, hogy mozgásra bírjuk őket. A mozgás nemcsak a testüknek tesz jót, hanem mentálisan és tanulmányi szempontból is segítheti őket.
"Ha megnézzük a testmozgás nagyobb összefüggéseit és az egészség minden aspektusára, így a mentális és intellektuális képességekre gyakorolt előnyeit is, a bizonyítékok minden korosztály számára sziklaszilárdak: A testmozgás javítja a tanulási képességet, az emlékezőképességet, valamint a boldogságot és az egészséget" - vonja le a következtetést Dave Moore, PhD, a Cincinnati Gyermekkórház Orvosi Központ Kommunikációtudományi Kutatóközpontjának igazgatója, valamint a Cincinnati Egyetem Orvosi Főiskolájának fül-orr-gégészeti és idegtudományi professzora.