, 2021/9/9
Tanulságos pillanatok keresése gyermekei számára, amikor a vezetők rossz viselkedést modelleznek.
A COVID-19 világjárvány két csoportra osztotta az embereket: azokra, akik igyekeznek betartani az egészségügyi és biztonsági előírásokat, és azokra, akik nem teszik meg a szükséges óvintézkedéseket a vírus további terjedésének megakadályozására. A saját COVID-19 diagnózisát követően Trump elnök olyan magatartást tanúsított, amely őt az utóbbi csoportba sorolja.
A 24 órás hírciklusban a gyerekek gyakran könnyen hozzáférnek minden olyan pillanathoz, amelyet a felnőttek is láthatnak vagy legalábbis hallhatnak. Ez olyan helyzetet teremt, amelyben a gyerekek olyan információkkal vagy viselkedéssel szembesülhetnek, amelyek ellentétesek lehetnek azzal, amit önök tanítottak nekik, vagy azzal, ahogyan önök szeretnék, hogy viselkedjenek. Nehéz lehet, de vannak módszerek arra, hogy az ilyen helyzeteket olyan leckévé alakítsuk, amely megmarad a gyerekekben.
Trump elnök elhárítja a vírust
Miközben a szülők és a gyerekek szerte az országban végignézték, a COVID-pozitív Trump egy nem szellőztetett járműben utazott a biztonsági emberei mellett. Nem sokkal hazaérkezése után levette a maszkot, felemelte a hüvelykujját a riportereknek, és besétált a Fehér Házba. Ez követte azt az eseményt, amely a jelek szerint a Fehér Házi koronavírusjárvány középpontjában állt - egy nagyrészt maszk nélküli, nem szociálisan távolságtartó, nagyszabású összejövetelt Amy Coney Barrett, a Legfelsőbb Bíróság legújabb jelöltjének tiszteletére. Október 12-én az elnök ismét gyűléseket tartott, amelyeken sokan gyűltek össze szűk körben, gyakran maszk nélkül.
Rosszul viselkedő vezetők: Hogyan beszéljünk a gyerekeinkkel?
Ha a gyerekek látják, hogy az elnök így viselkedik, hogyan várhatják el a szülők, hogy továbbra is betartsák a szabályokat? Laura Froyen, PhD, az emberi fejlődés és családtudományok területén doktorált szülői szakértő szerint: "A gyerekek a felnőtteket utánozzák, és tőlük tanulják meg a ki nem mondott társadalmi normákat. Ez természetesen vonatkozik a mostanában kialakuló új társadalmi szabályokra is, mint például a szociális távolságtartás és a maszkviselés.
"Amikor a gyerekek azt látják, hogy a felnőttek nem csinálják ezeket a dolgokat, az azt üzeni nekik, hogy talán nekik sem kell ezeket csinálniuk. Ez különösen igaz a közszereplőkre, akikre a gyerekeknek fel kellene tudniuk nézni, és akiket utánozniuk kellene" - mondja Froyen. Szülőként azonban a mi feladatunk, hogy gondoskodjunk arról, hogy a gyerekeink betartsák az általunk felállított szabályokat, függetlenül attól, hogy mások mit tesznek.
Ez elég nagy feladat, és még inkább az, ha a rosszul viselkedők tekintélyt parancsoló személyek. De az egész arról szól, hogy az ilyen helyzeteket tanulságos pillanatokká alakítsuk. A szülőknek feltétlenül ki lehet és ki is kell használniuk ezeket a pillanatokat arra, hogy közvetítsék a család értékeit és elvárásait- mondja Froyen. "Ezek a pillanatok esélyt adnak arra, hogy gyermekeink kritikus gondolkodókká váljanak, és értékeljék, amit látnak, és tudatosan döntsék el, hogy mit éreznek ezzel kapcsolatban, és mit terveznek tenni a továbbiakban."
3 lépés a hatékony kommunikációhoz
Emeld ki a következményeket
Trump elnök és a kormánytisztviselők körében kitört COVID-járvány esetében ez elég egyszerű. Az érintkezés nyomon követésére irányuló erőfeszítések arra utalnak, hogy legalább 11 ember, köztük Trump és felesége, fertőződött meg a rózsakertben tartott rendezvényen. Ők az eseményt követő napokban továbbra is keveredtek és utaztak másokkal. Ennek eredményeként Trump belső köréből még többen megfertőződtek.
Bármikor, amikor egy tekintélyt képviselő személy megkérdőjelezhető viselkedést tanúsít, felhasználhatja azt tanítható pillanatnak, ha először beszél a gyerekeivel az adott viselkedés következtében fellépő negatív következményekről. Hogyan kezelhetjük hatékonyan a gyerekek viselkedési problémáit következményekkel
Engedd meg a gyerekeknek, hogy megfigyeléseket tegyenek
Amikor a gyerekekkel beszélget a rossz vagy káros döntéseket hozó tekintélyszemélyekről, engedje meg a gyerekeknek, hogy saját maguk tegyenek megfigyeléseket a szóban forgó viselkedésről és arról, hogy miért rossz az. Így betekintést nyerhetsz abba, hogy gyermekeid valóban mit éreznek a témával kapcsolatban, és hogy teljes mértékben - és pontosan - megértik-e a szóban forgó kérdést.
Ezek a pillanatok lehetőséget adnak arra, hogy gyermekeink kritikusan gondolkodóvá váljanak, és értékeljék, amit látnak, és tudatosan döntsék el, hogy mit éreznek ezzel kapcsolatban, és mit terveznek tenni a továbbiakban.
Vélemények megosztása ítélkezés nélkül
"Hihetetlenül fontos, hogy olyan gyerekeket neveljünk, akik képesek önállóan gondolkodni, és nem követik a tekintélytisztviselőket öntudatlanul vagy kérdés nélkül" - mondja Froyen. De közben ugyanilyen fontos, hogy ne tűnjünk ítélkezőnek vagy mások fölött állónak. "A felnőttek emberek és természetüknél fogva tökéletlenek, ami azt jelenti, hogy hibázni fognak.
Ezért fontos, hogy megtanítsuk a gyerekeinket megkérdőjelezni a viselkedést, és megfejteni, hogy szerintük helyes vagy helytelen (és ennek megfelelően cselekedni!), miközben másokkal szemben is fenntartjuk az ítélkezést" - mondja Froyen.