, 2021/9/6

5 mód egy utazásra

Nem nagy meglepetés, hogy az utazás észbontó, energetizáló, sőt egyenesen átalakító hatású lehet. De ha a gyerekeket új helyekre visszük, az különösen nagy hatással lehet - akár a világ tágasságára nyitja fel a szemüket, akár új szenvedélyeket inspirál. Kevesen ismerik jobban a világ felfedezésének erejét, mint azok, akik ebből élnek, és kalandjaikat megosztják velünk. Ezért kértük meg a Lonely Planet Kids utazási óriáscég íróit, hogy vigyenek el minket a legemlékezetesebb utakra, amelyeken családjukkal együtt vettek részt.

És bár lehet, hogy nem tudod megismételni ezeket a nyaralásokat a családoddal - egy repülőút a Fidzsi-szigetekre valószínűleg a legtöbbünknek nem adatik meg -, tudd, hogy nem a pontos úti cél a legfontosabb. Bármilyen utazás, legyen az kicsi vagy nagy, képes formálni a gyermekeit, akár a világ másik felén, akár a szomszéd államban van. Az egész arról szól, hogy keressük azokat a különleges pillanatokat, amelyekre a gyerekek még évek múlva is emlékezni fognak. Hitel: Patrick Kinsella jóvoltából.

1. Látják, hogyan élnek mások

Egy helyi iskola meglátogatása két kislányával a hátán Patrick Kinsella fidzsi-szigeteki nyaralását sokkal többé tette, mint egy tengerparti kirándulás.A legidősebb lányom és Po, az újdonsült BFF-je (legjobb fidzsi barátja) sok közös van bennük. Mindketten 7 évesek, mindkettőjüknek van egy-egy kishúga, és amikor a tanárnő olvasni kezd, mindketten megbabonázva ülnek, csészealj-szemekkel, ujjakkal a szájukban, és aggódnak a fogukért.

Valójában azonban más világból származnak. Amikor a csecsemőfogak végre kiszabadulnak, Ivy elcseréli a gyöngyházfényű fogakat a párnája alatt varázslatosan felbukkanó dollárra, és megdöbbenve tapasztalja, hogy a Fogtündér nem repül el egészen a Fidzsi-szigetekig. Po nem aggódik túlzottan - mintha már tudná, hogy az élet sorsolása nagyobb gondokat is felvetett számára, mint például a tiszta vízhez és az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés.

A tündért pedig még inkább becsapja; minden egyéb problémájuk ellenére a szigeti gyerekek mosolya ragyogó fogakról árulkodik, amelyeket a cukortartalmú étrenddel vívott harcok nem rontottak el.

A gyerekek fogait erősítő élelmiszerek

Ivyval, a húgával, Alice-szel és a feleségemmel felfedezem a Fidzsi-szigetek Yasawa szigetcsoportjának Drawaqa-szigetének egy ritkán látott oldalát, amely a Csendes-óceán déli részén található 20 vulkanikus sziget messze elterülő szórványa. A Fidzsi-szigetek köztudottan gyönyörű célpont, és mi egy tipikus trópusi nyaralást élveztünk - búvárkodtunk és homokvárakat építettünk.

Ma azonban messze az üdülőhelytől, egy általános iskolát és egy anya-baba klinikát látogatunk meg a Vinaka Fidzsi nevű önkéntes szervezettel, amely 27 hátrányos helyzetű yasawai faluban igyekszik javítani a higiéniát, az egészségügyi szolgáltatásokat, a táplálkozást, az oktatást és a kényelmi szolgáltatásokat.

Csónakkal érkezünk, miközben a sekély vízben polipokra vadászó helyi asszonyok (talán azoknak a gyerekeknek az anyukái, akikkel hamarosan találkozunk) mellett haladunk el. A gyerekek kacagva bukdácsolnak el mellettünk, néhányan kilométereket gyalogoltak az erdei ösvényeken. Az otthoni iskolánkkal ellentétben itt mindenki nagyon boldognak tűnik, hogy itt lehet. Ivy megfigyeli, hogy a tanulók milyen rendben vannak, majd kissé irigykedve megjegyzi, hogy a legtöbbjüknek nincs cipője.

A tanárnő bemutat minket, de a gyerekek magabiztosságával megáldva Ivy és Alice máris összebarátkoztak. Miközben ők játszanak, más gyerekek gyors kérdéseket intéznek hozzánk. Az egyik kisfiú értetlenül áll a családunk mérete előtt. Hol van mindenki más? Itt a legtöbb gyereknek négy-öt testvére van.

Szem- és tudatnyitó élmény, különösen Ivy számára, aki korábban soha nem gondolt arra, hogy az ő korában valakinek esetleg nincs tévéje, nemhogy áram nélkül. Egyelőre imádja az ötletet, különösen, amikor vége az iskolának, és az osztály kiözönlik a tengerpartra. A lányok csikorogva szaladnak a lagúnába, felkapaszkodnak az úszó fatörzsekre, új pajtásokat kergetnek a homokban, és osztoznak a gyümölcsökön, amelyeket a jelenetet felügyelő fehér hajú nagyszülők osztogatnak.

Ivy még hónapokig beszél Póról, és elképzeli fidzsi barátja életét. Az iskola utáni tengerparti parti fényesen ég az emlékezetében, de újult hálával ragaszkodik a teremtett kényelemhez, és azon gondolkodik, hogy vajon meg kellene-e osztania a Fogtündér pénzéből a kevésbé szerencsésekkel.

2. Új kultúrák elevenednek meg

Egy mexikói családi tartózkodás maradandó hatással van Celeste Brashre és gyermekeire. Holnap kora reggel óránk lesz, de itt vagyunk mi, négy gyerek és három felnőtt, akik este 9-kor kincskeresésre indulunk a szállásunk közelében Oaxacában. Skorpiókat keresünk, amelyekről azt mondták, hogy az omladozó vályogtéglafalakban élnek. Egyikünk sem akar túl közel kerülni az ijesztő jószágokhoz, de izgatottak vagyunk, amikor nagyokat találunk.

"Grande escorpión!" - kiáltja Gregory, aki 10 évesen a 6 éves fiam bálványa lett. "Si, muy grande!" - válaszolja a fiam, és próbálja fitogtatni új spanyol nyelvtudását.

"Y feo también" - mondja a 9 éves lányom. Azért jöttünk Oaxacába, hogy részt vegyünk egy kéthetes spanyol nyelvtanfolyamon, és a négy gyerek a 12 év alatti korosztályban gyorsan összebarátkozott.

Számítottam rá, hogy megtanulunk egy kis nyelvet és megismerünk egy új országot, de azt nem gondoltam volna, hogy ennyire jól fogunk szórakozni. A gyerekeimet a társaik inspirálták a spanyol beszédre, és a gyakorlatias művészeti és kézműves órák, a táncórák és a körülöttünk lévő vibráló kultúra még mélyebbre vitték őket. Hallani, ahogy az új nyelvtudásuk apró, de magabiztos lökésekben kibontakozik, olyan volt, mintha először bicikliznének, vagy először ballagnának el az óvodából.

Mérföldkő volt. Ahogy a gyerekeim felnőttek (most 18 és 21 évesek), a mexikói kultúra és nyelv szeretete megmaradt bennük. Bár két hét Oaxacában biztosan nem tette őket folyékonyan beszélővé, arra ösztönözte őket, hogy az iskolában kiemelkedő teljesítményt nyújtsanak a spanyol nyelvből. Még mindig kapcsolatban állnak mexikói osztálytársaikkal, és felfedezték, hogy az emberek milyen messze élhetnek egymástól, és mégis annyi mindent megoszthatnak egymással. Végső soron a spanyol nyelvtanulásuk új értelmet nyert, mivel azáltal, hogy életük egy helyhez és egy időhöz kötötte a tanulás értékét.

A nyelvtanulás soha nem volt kérdéses. A spanyol nyelvből jelesre vizsgáztak, és most úgy gondolnak magukra, mint olyan emberekre, akik könnyen tanulnak nyelveket - mert ők azok. A mexikói családhoz fűződő kapcsolatuk és a nyelvvel való korai ismerkedés megadta nekik a szükséges önbizalmat ahhoz, hogy belássák, hogy egy iskolai tantárgy sokkal több lehet ennél.

3. Nő a gyerekek önbizalma

Abigail Blasi figyelte, ahogy a fiai kivirágoznak, miközben új tevékenységeket próbálnak ki egy kalandos nyaraláson. Tavaly nyáron a fiaimmal újra feltaláltuk magunkat, mint kalandorok. A komfortzónámon kívülre utazva (a nyaralás számomra általában a strandon való fekvésből áll), a két fiamat, 11 és 9 éveseket elvittem egy horvátországi kalandos vakációra. Az egykor az egykori Jugoszlávia részét képező Európa ezen szeglete különösen érintetlen.

Tavaly nyáron a fiaimmal újra kalandorokként találtuk fel magunkat. A komfortzónámon kívülre utazva (a nyaralás számomra általában a tengerparton való fekvésből áll), a két fiamat, 11 és 9 éveseket elvittem egy horvátországi kalandos vakációra. Az egykor az egykori Jugoszlávia részét képező Európa ezen szeglete különösen érintetlen.

Eddig minden rendben, de én a magam részéről kissé aggódtam, hogy hogyan fognak lezajlani a tevékenységek.

A kisebbik fiam, Jack általában minden tevékenységbe beleveti magát, míg a nagyobbik fiam, Gabriel valószínűleg inkább takarítaná a szobáját, minthogy szervezett sportot űzzön. Azonban mindig is imádott úszni, ami segített eladni ezt a bizonyos kirándulást. Először is, egy gyönyörű folyószakadékban akartunk tutajozni. Idegesen álltunk a parton, a vizes ruháinkban, és Gabriel az elsők között ugrott be, és a mentőmellényén szörfözött ki a vízbe.

Mindanyian felhördültünk az izgalomtól, ahogy a csónakokban átmegyünk a sziklás lejtőkön, amit lassú kanyargás követett a folyón. Nagyszerűen indult, Gabriel zokszó nélkül ment kanyonjárásra - ki-be mászkált a sziklás szurdokban. Korábban szédüléstől szenvedett, de úgy látszik, ez elmúlt, a többi gyerek által megerősített önbizalma miatt.

Mivel a kisebbik fiam szédülése győzedelmeskedett, ő és én lemondtunk erről a tevékenységről, és együtt töltöttünk el egy szép napot Split történelmi városában. Amikor visszatértünk, zökkenőmentesen visszatért a fiúk csoportjához, akik a környéken bolyongtak, és élvezték a szabadság érzését, ami a belvárosi gyerekeknek oly ritkán adatik meg.

Mindkét fiú egy kicsit másként tért vissza a kirándulásról. A kisebbik fiam sokkal magabiztosabban ismerkedik új emberekkel, játszik a tömegnek, és megmutatja, milyen vicces. A nagyobbik fiam a bizonytalan kajakosból a vízesésen való lecsúszásig jutott, és most már mindig készen áll a kihívásokra. Régebben tériszonya volt, ami valahol egy horvát sziklafalnál elpárologni látszott.

4. Megtalálják a szenvedélyüket

A Galápagos-szigeteken tett látogatás segített Cathy Brown fiának felfedezni a tanulás új szeretetét. Közel 1500 mérföldre Ecuador partjaitól a 13 éves fiam beugrott a vízbe. A meleg óceán, ahol sznorkelezhet, volt az alapvető nyaralási igénye, amikor úgy döntöttünk, hogy csak kettesben kirándulunk. De még itt, a Galápagos-szigeteken is váratlan meglepetés volt, amikor már az első napon játékos fókákkal, hatalmas tengeri teknősökkel, apró pingvinekkel és ártalmatlan fehér hegyű zátonycápákkal úsztunk együtt.

Három tinédzser egyedülálló anyukája vagyok. Bár gyakran utazunk családostul, azt is fontosnak tartom, hogy minden gyermekemet elvigyem egy-egy különleges, egyedül, a testvéreik nélkül megélt kalandra, hogy mindegyikük a saját érdeklődési körüknek megfelelő utazást élvezhesse. Sejthettem volna, hogy egy ősi erdőben az óriásteknősök mellett sétálva leköti a figyelmét. Arra viszont nem számítottam, hogy ez a kirándulás mennyire inspirálja majd a fiamat arra, hogy a történelemről és az élővilágról is tanuljon.

Alig mozdult el az idegenvezetők mellől, és kíváncsi kérdéseket tett fel nekik, kíváncsi kérdésről kíváncsi kérdésre. Ujjaival végigsimított egy sziklán, amelyre Darwin korabeli hajóskapitányok firkálták a nevüket, és életében először érezte valóságosnak a történelmet. Az út végére minden egyes szigeten, ahol jártunk, meg tudta nevezni az ott honos madárfajokat, pontosan meg tudta mondani, hogyan és mikor alakultak ki a szigetek egy vulkánláncból, és Darwin evolúciós elméletét is érthetőbben tudta elmagyarázni, mint bármelyik természettudomány-tanárom az iskolában.

Elismerem, hogy nem minden családnak van szabadideje vagy anyagi lehetősége arra, hogy elutazzon a Galápagos-szigetekre. De sok egyszerű módja van annak, hogy megmutassuk gyermekeinknek, hogy az oktatás mindenütt jelen van, nem csak az iskola falain belül. Ha a gyerekek érdeklődnek a művészet iránt, keressék fel a lakóhelyükhöz legközelebbi barlangfestményeket, és tegyenek egy közös kirándulást, hogy megnézzék azokat.

Ha szeretnek segíteni a főzésben, keressenek a közelben egzotikus külföldi éttermeket, és próbáljanak ki együtt új ételeket, és kérjenek a szakácsoktól recepteket, hogy a család együtt készíthessen újra egy-egy ételt. A fiammal a Galápagos-szigeteken töltött időm sokkal többről szólt, mint a napsütésről és érdekes állatok fotózásáról. Amit a legjobban őrzök az utazásból, az az volt, hogy láthattam, milyen kíváncsi a körülötte lévő világra.

Ez az utazás mély érdeklődést váltott ki belőle a tudomány és a biológia iránt, ami úgy tűnik, hogy egy évvel később is megmaradt, és ezért hálás vagyok. Megerősített abban a hitemben, hogy az utazás több, mint "vakáció" - ez egy érvényes és erőteljes oktatási forma, amely olyan módon tudja lekötni a gyerekeket, ahogyan a tankönyvek gyakran nem....

5. Kapcsolódhatnak a családtörténethez

Egy többgenerációs izraeli utazás Ethan Gelber és gyermekei számára újra újjá tette a régi világot. Értékesek és kevesek azok a kulcsfontosságú életpillanatok, amikor a múltunk utoléri a jelenünket, és meghatározza a jövőnket. Az én családom számára az egyik ilyen pillanat egy izraeli utazás volt, amelyet egy olyan nagyapa régmúltbeli tettei ihlettek, akit soha nem ismertem.

2011-ben édesanyámat teljesen váratlanul kereste meg az izraeli igazságügyi minisztérium egy Galileai-tenger melletti földterülettel kapcsolatban, amelyet apja közel 100 évvel korábban vásárolt. Mivel apám akkor halt meg, amikor anyám még kicsi volt, ez a hagyaték egy síron túli ajándék volt, különösen anyám számára. És olyan okokból, amelyeket a család többi tagja ma már nagyon fontosnak tart.

Két évnyi jogi huzavona után anyámnak sikerült elérnie, hogy nagyapám örökösévé váljon. És amikor átadták neki az okiratot, akkor is erős vágyat érzett, hogy a földbe süllyessze a lábát, és végigsimítsa "az ő" olajfáinak és datolyapálmáinak ágait. Tíz családtag, köztük négy unokája, 3 és 13 év közöttiek, beleegyezett, hogy csatlakozik hozzá ezen a zarándoklaton.

Kezdetben a legfiatalabbak számára az érzelmi háttértörténet nagyrészt elveszett, akiket gyerekként jobban izgatott a medence és a pingpongasztal a közös bérelt faházunkban. De e különleges hely által inspirálva, együtt beszélgettünk családunk újabb keletű történeteiről és annak a különös hagyatéknak a mélyen, néha könnyes érzelmi jelentőségéről, amely ezt az izraeli utazást hozta. És akkor a zavartalan nyaralás ajándéka megtette azt, ami otthon nem lett volna lehetséges:

Csodálkoztam, hogy a finom, humuszos családi étkezéseken, a közeli látnivalókhoz tett kirándulásokon, és a rajzoló apámat rajzolás közben figyelve a gyerekeim összebújnak az önmagukat "öregeknek" nevező "öregekkel", hogy mesékkel szórakoztassák őket. Nem is sejtettük, hogy ez milyen fontos lesz. Alig kilenc hónappal később édesanyám váratlanul elhunyt. Semmi sem enyhítheti a szülő vagy nagyszülő elvesztésének fájdalmát, de az utazások révén megszilárdult kapcsolatok révén némi békére leltünk.

Fontos, hogy az utazás során szerzett tapasztalatok azt is megerősítették, hogy egy ország nem mindig csak a súrlódások és viszályok helyszíne, amelyekről a hírekben beszámolnak. Ehelyett intenzíven személyes is lehet. Ebben az esetben mindannyiunk, de különösen a fiaim számára Izraelről továbbra is úgy beszélnek, mint "a mi családi földünk" és egy elveszett és nagyon szerető "nagyi" eleven, sarkalatos, élő emlékeinek helyszínéről.